Internetový magazín Ronnie.cz je nejčtenějším internetovým médiem se zaměřením na zdravý životní styl, fitness, kulturistiku, bojové a silové sporty v České republice. Na trhu působí již od roku 1999. V měsíci květnu 2014 jej navštívilo celkem 250.354 unikátních čtenářů, kteří zhlédli 6.873.753 stránek.
Níže na této stránce najdete podrobné statistiky pro jednotlivé měsíce, vysvětlení všech pojmů i další zajímavosti, které byste jako případní inzerenti (nejen) na našem serveru měli vědět.
Slovníček pojmů
V tomto odstavci najdete vysvětlení všech základních pojmů užívaných v souvislosti s návštěvnosti internetových stránek dle běžných standardů užívaných v České republice. Pochopení jednotlivých pojmů je pro inzerenty základem k tomu, aby investovali pouze do projektů skutečně úspěšných, jejichž čísla uváděná ve statistikách návštěvnosti nejsou vzájemně zaměněna.
Zobrazit slovníček pojmů.
Počet zobrazení stránek
Počet celkem zobrazených stránek je co do velikosti číslo sice největší, co do vypovídací hodnoty pro inzerenty má však nejmenší význam. Zobrazené stránky (nebo též shlédnuté stránky či v anglicky psané terminologii pageviews) jsou však základní veličinou při analýze návštěvnosti. Zobrazená stránka je započítána, pokud je úspěšně načten jakýkoliv obsahový dokument, který byl návštěvníkem požadován. Převedeno do lidského jazyka, přijdete-li na úvodní stránku serveru, zobrazíte-li si následně dva články a navíc i stránku s informacemi třeba o autorovi, přičetlo se serveru k počtu zobrazených stránek číslo 4.
Počet návštěv
Počet návštěv (nebo také návštěvy či anglicky visits) bývají také často označovány jako sessions. Pod tímto pojmem rozumíme sled www stránek navštívených v rámci jedné internetové prezentace jedním návštěvníkem. Obvykle se také uvádí, že návštěva se považuje za ukončenou po více než 30 minutách neaktivity. Převedeme-li tedy definici do čitelnějšího jazyka, pak přijdete-li na úvodní stránku serveru a zobrazíte-li následně po sobě během několika minut třeba 10 či více stránek, do statistik návštěvnosti se v sekci "počet návštěv" zapíšete pouze jako jeden návštěvník. Odejdete-li pak na čas z daného webu a vrátíte-li se po více jak 30 minutách, server registruje 2 různé návštěvy.
Unikátní návštěvníci
Počet unikátních návštěvníků je nejvýznamnějším ukazatelem pro inzerenty, kteří uvažují o zadání reklamy na daném webovém serveru. Unikátní návštěvník by měl být započítán, pokud lidský uživatel použije internetový prohlížeč k návštěvě internetové prezentace bez ohledu na počet navštívených www stránek nebo délku návštěvy. Počet unikátních návštěvníků je vždy zjišťován za určité období (nejčastěji den a měsíc). Znázorněme si tuto veličinu na příkladu. Máme-li například tištěný časopis, který jeden člověk zakoupí, přečte a následně založí do knihovničky, pak nakladatelství časopisu, které takto měsíčně prodá např. 30.000 výtisků, má stejný počet unikátních čtenářů jako webová stránka, která má ve svých měsíčních statistikách v kolonce unikátní návštěvníci také číslo 30.000.
Nezávislý ověřený audit
Jak webové stránky své statistiky návštěvnosti sledují? Dvojím způsobem: pomocí vlastních služeb a/nebo pomocí (různých) služeb externích společností. Pochopení rozdílů mezi jednotlivými službami je pro inzerenty klíčové, neboť případné rozhodování na základě čísel z nespolehlivých zdrojů může zcela zmařit jakoukoliv případnou investici.
Zobrazit možnosti měření návštěvnosti.
Měření vlastními službami
Každá úspěšná webová stránka má svoje vlastní služby zaznamenávající a vyhodnocující její návštěvnost. Jedná se o služby, které vytvořili přímo programátoři dané webové prezentace a které (v případě seriozních provozovatelů) slouží výhradně k vlastnímu sledování a vyhodnocování úspěšnosti jednotlivých částí prezentace, ke sledování vlivu při provádění změn či zavádění nových funkcí a podobně. Výsledná čísla by neměla být prezentována třetím stranám (inzerentům a podobně), neboť díky tomu, že metodika měření je dána výhradně osobní volbou provozovatelů či programátorů, nemusí souhlasit s běžně užívanou metodikou (popsanou výše v části Slovníček pojmů) a není tedy v žádném případě porovnatelná s čísly (byť shodně nazývanými) prezentovanými jinými webovými servery. Přesto některé webové servery tyto vlastní služby prezentují veřejnosti (ukázky zde).
Měření externími službami
Na internetu působí řada společností, které nabízejí své služby měření a analýzy návštěvnosti provozovatelům webových prezentací. Díky těmto službám je (v rámci dodržení jistých pravidel, viz níže) možné mezi sebou porovnávat jednotlivé konkurenční projekty a jejich úspěšnost.
Jaká jsou zmíněná pravidla? Dá se říci, že téměř každá z těchto společností používá lehce odlišnou metodiku měření návštěvnosti. Pro dosažení přesného porovnání návštěvnosti dvou různých stránek by tedy měly obě porovnávané (a třeba i konkurenční) stránky používat stejnou externí společnost pro měření své návštěvnosti. V případě, že používá každá službu jinou, je zde sice porovnání možné, není ale zcela přesné (přesto se dá považovat za částečně směrodatné, alespoň v případě, mluvíme-li o prvních třech službách z přehledu níže).
Podívejme se nyní na jednotlivé služby měřící návštěvnost většiny webových prezentací v České republice:
- NetMonitor
Služba NetMonitor je nejspolehlivější a nejrelevantnější službou měřící návštěvnost na českém internetu. Používají ji všechny nejvýznamnější servery jako je např. Seznam.cz, iDnes.cz, Novinky.cz atd. Služba NetMonitor se nedá oklamat, její závěry jsou 100 % spolehlivé a pro zadavatele inzerce představují nejlepší zdroj pro porovnání, ve kterých médiích pro ně je a ve kterých není vhodné inzerovat. Služba NetMonitor má snad jedinou "nevýhodu" a tou je, že se jedná o službu relativně draze finančně hrazenou.
- Google Analytics
Služba americké společnosti Google patří mezi nejpropracovanější systémy měření návštěvnosti na světě. Výsledky měření návštěvnosti prostřednictvím této služby jsou vysoce objektivní a dávají jasnou představu o úspěšnosti daného serveru. V případě, že provozovatel serveru dovolí svému inzerentovi k nahlédnutí do webového rozhraní serverů společnosti Google, kde jsou zobrazeny výsledky měření, je vyloučena jakákoliv manipulace s čísly a udávané hodnoty je možné považovat za vysoce přesné. Služba Google Analytics je jednou z nejrozšířenějších i nejkvalitnějších na celém světě.
- Navrcholu a TopList
Obě tyto služby jsou hojně využívány servery v České republice a to jak těmi nejmenšími, tak i řadou serverů významných (které však zároveň s nimi užívají i některou z výše uvedených kvalitnějších služeb). Obě tyto služby v případě použití seriózním klientem poskytují relevantní výsledky, podle kterých se mohou inzerenti orientovat. Na druhou stranu je vhodné zmínit, že obě tyto služby se dají relativně jednoduše oklamat a mohou tedy zobrazovat i nepravdivé údaje. Ve chvíli, kdy však majitel serveru nabídne potenciálnímu inzerentovi nahlédnutí do podrobných statistik, je možné považovat tyto služby za přesné a relevantní.
- Další služby
Na českém trhu působí i řada dalších služeb, které mají za úkol analyzovat návštěvnost webových serverů, žádný z nich ale nedosahuje kvalit výše uvedených. Obecně lze tedy říci, že seriózní společnost provozující webovou prezentaci na internetu, na které nabízí reklamní prostor k prodeji, by měla svým inzerentům nabízet analýzu návštěvnosti založenou v nejlepším případě na službách NetMonitor či Google Analytics, v mezním případě na službách TopList či Navrcholu. Prezentuje-li společnost čísla ze služeb jiných, je třeba mít na straně inzerenta zvláštní obezřetnost.
Statistiky návštěvnosti Ronnie.cz
Webový magazín Ronnie.cz využívá k zaznamenávání a vyhodnocování statistik návštěvnosti tři systémy:
- 1) Měření vlastní službou - díky přesným interním systémům máme dokonalý přehled o návštěvnosti jednotlivých sekcích, o chování čtenářů i o jejich "putování" naším webem. Tato čísla jsou však pouze pro naše interní potřeby.
- 2) Měření službou TopList - systém služby TopList využíval server Ronnie.cz jako jediný zdroj analýz návštěvnosti pro inzerenty do května roku 2007. V současnosti jej sice i nadále využíváme, veřejně však jeho výstupy neprezentujeme a nahradili jsme je kvalitnějšími výsledky ze služby Google Analytics.
- 3) Měření službou Google Analytics - tento systém využíváme v současnosti.
Všechna čísla, která v souvislosti s naším serverem (pro období od května 2007 do současnosti) veřejně prezentujeme, jsou ze závěrů měření služby Google Analytics. Všem potencionálním partnerům samozřejmě nabízíme na vyžádání i přístup do přesných statistik na stránkách společnosti Google. Za všechny údaje vztažené k návštěvnosti a prezentované v rámci našich serverů neseme plnou zodpovědnost a díky užití jedné z nejlepších světově dostupných měřících služeb plně ručíme za jejich správnost.
Naše statistiky k Vašemu nahlédnutí
Kliknutím na odkazy níže zobrazíte podrobné statistiky návštěvnosti (založené na Google Analytics) serveru Ronnie.cz za uvedené měsíce. Statistické údaje za předchozí měsíc zveřejňujeme vždy nejpozději do 15. dne následujícího kalendářního měsíce na této stránce.
Uvedené statistiky se týkají pouze hlavního serveru Ronnie.cz, nezapočítávají tedy návštěvnost diskusního fóra ani internetových obchodů. Započítání návštěvnosti diskusního fóra a internetových obchodů do souhrnných statistik by vyvolávalo mylný dojem vyšší návštěvnosti, ze které by však případný inzerent nemohl jakkoliv profitovat.
Závěrem
Publikováním komplexních informací o měření návštěvnosti na této stránce jsme nechtěli poškodit žádné provozovatele konkurenčních webových projektů, pouze jsme chtěli upozornit na možnost snadného manipulování s čísly i záměrného prezentování chybných výsledků. Přiměla nás k tomu mimo jiné i zkušenost, kdy nejmenovaný český server publikoval svým inzerentům návštěvnost nad 5.000 čtenářů denně, reálně však ve stejný okamžik zaznamenával necelých 700 denních unikátních návštěvníků. Někteří inzerenti samozřejmě tuto lež prohlédli, bohužel v mnoha případech až poté, co na serveru investovali desítky tisíc korun do zcela zbytečných kampaní, které v konečném důsledku vidělo jen mizivé procento původně očekávaných lidí.
Při psaní tohoto článku byly využity následující zdroje: